In contextul actual privind conflictul dintre Rusia si Ucraina, avand drept consecinte un val de persoane din Ucraina care intra in Romania, pentru clarificarea aspectelor legate de posibilitatile privind accesul acestora in asistenta medicala pe teritoriul Romaniei, facem urmatoarele precizari :

Conventia reglementeaza relatiile dintre Romania si Ucraina , Romania si Federatia Rusa, precum si in relatia Romania si Republica Armenia, in calitate de state succesoare ale URSS si se aplica cu prioritate fata de eventuale dispozitii contrare ale legii romane .

Astfel , cetatenilor ucraineni care intra pe teritoriul Romaniei in conditii legale li se acorda asistenta si ingrijire medicala, in conditiile prevazute pentru cetatenii proprii (romani) ( art 8 pct 1 din Conventie ).

Toate cheltuielile legate de acordarea asistentei medicale in acest caz, se acorda de catre partea romana si nu se deconteaza intre cele doua state, respectiv Romania – Ucrainia (art 9 din Conventie ). Conventia este disponibila pe site-ul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, link-ul :

https://cnas.ro/wp-content/uploads/2021/09/23.09.2021-Decret-165_1961-conventia-privind-colaborarea-in-prevederile-sociale-.pdf

                                                                                                    

Astfel, pentru cetatenii straini si apatrizii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra pe teritoriul Romaniei si care nu solicita o forma de protectie potrivit Legii nr 122/2006 privind azilul in Romania , cu modificarile si completarile ulterioare , se fac aplicabile dispozitiile art. 1 alin (4) din OUG nr. 15/2022 , potrivit carora acestia beneficiaza de aceleasi servicii medicale ca asiguratii romani, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate , precum si de medicamentele , materialele sanitare , dispozitivele medicale si serviciile cuprinse in programele nationale de sanitate curative .

Conform art.17 alin (3) din acelasi act normativ, fondurile banesti necesare pentru asigurarea drepturilor prevazute la alin (1) lit. m) si n) se suporta de la bugetul de stat , prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.                                                                            

                                                                                       

Coroborand prevederile actelor normative mai sus mentionate si tinand cont de principiul aplicarii imediate a legii civile noi, instituit prin dispozitiile art.6 alin (5) si (6) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil , cu modificarile si completarile ulterioare, se desprind urmatoarele situatii juridice :

 

ATENTIE !

DOCUMENTUL care se prezinta la furnizorii de servicii medicale , materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale si pe baza caruia se acorda asistenta medicala ESTE DOCUMENTUL DE TRECERE A FRONTIEREI DE STAT, VALABIL, ACCEPTAT DE STATUL ROMAN, cuprins in Lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul roman, prevazuta in Anexa din Ordinul ministrului afacerilor externe nr 1124/2015 privind lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul roman , cu modificarile si completarile ulterioare , din care sa rezulte ca persoana se incadreaza in categoria cetatenilor ucrainieni sau, dupa caz, a cetatenilor straini sau apatrizi care provin din zona conflictului armat din Ucraina . O copie a documentului se pastreaza la furnizor .

Furnizorii de servicii medicale INTOCMESC EVIDENTE DISTINCTE pentru serviciile medicale, materialele sanitare, medicamentele, dispozitivele medicale  acordate persoanelor beneficiare ale OUG nr. 15/2022 .