C O M U N I C A T
– 17.02.2021 –
În atenția,
Furnizorilor de servicii medicale în asistența medicală primară,
aflați în relație contractuală cu CAS Covasna
Prin prezenta, vă comunicăm următoarele:
În ultima perioada, la nivelul Ministerului Sănătății au fost înregistrate mai multe sesizări prin care sunt semnalate unele probleme privind asigurarea accesului asiguraților la servicii medicale acordate de medicii de familie, respectiv:
- condiționarea accesului asiguraților la servicii medicale acordate la nivelul cabinetelor medicilor de familie, de prezentarea unui test COVID-19 negativ sau a unei adeverințe care să ateste vaccinarea anti COVID-19;
- restricționarea accesului asiguraților în interiorul cabinetelor medicilor de familie pentru acordarea de consultații medicale și eliberarea de prescripții medicale, aceștia fiind nevoiți să aștepte o lungă perioadă de timp (de ordinul a 2 – 3 ore) în afara cabinetelor medicale / sălilor de așteptare pentru a li se elibera prescripții medicale, în condițiile în care aceștia nu beneficiază de consultație medicală din partea medicilor de familie, asiguraților solicintându-li-se doar predarea cardului național de asigurări de sănătate, și după caz, precizarea medicamentelor ce doresc a fi prescrise.
În vederea asigurării accesului asiguraților la servicii medicale acordate în asistența medicală primară prevăzute în pachetul de servicii de bază, respectiv în pachetul minimal de servicii medicale, în condițiile Contractului-cadru și normelor sale de aplicare,
vă supunem atenției următoarele dispoziții legale relevante în contextul celor mai sus-prezentate:
- Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificările și completările ulterioare:
- art. 230, alin. (2) – ”Asiguraţii au următoarele drepturi:”, (…), lit. d) – ”să beneficieze de pachetul de servicii de bază în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii”;
- HG nr. 140/2018 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2018 – 2019, cu modificările și completările ulterioare:
- art. 7 – ”În relaţiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale au următoarele obligaţii:”
- lit. a) – ”să respecte dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului şi a furnizorului; să acorde servicii prevăzute în pachetul minimal de servicii şi pachetul de servicii de bază, fără nicio discriminare;”
- lit. f) – ”să asigure utilizarea prescripţiei medicale electronice pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală, pe care o eliberează ca o consecinţă a actului medical propriu (…)”
- lit. ș) – ”să prescrie medicamente cu sau fără contribuţie personală, precum şi investigaţii paraclinice numai ca o consecinţă a actului medical propriu (...)”.
- art. 7 – ”În relaţiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale au următoarele obligaţii:”
- art. 243, alin.(1) – ”Consultaţiile medicale la distanţă acordate în asistenţa medicală primară şi ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, inclusiv pentru specialitatea medicină fizică şi de reabilitare, se acordă şi se validează fără a fi necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate sau a documentelor înlocuitoare ale acestuia, (…)”.
- art. 245, alin.(3) – ”Consultaţiile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază, respectiv în pachetul minimal de servicii medicale pot fi acordate şi la distanţă, acestea putând fi acordate atât de medicii de familie, cât şi de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, inclusiv medicină fizică şi de reabilitare, şi pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră”.
De-asemenea, vă supunem atenției prevederile Ordinului Comun MS/CNAS nr. 44/53/2010 privind aprobarea unor măsuri de eficientizare a activității la nivelul asistenței medicale ambulatorii în vederea creșterii calității actului medical în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate:
- art. 2 – ”Medicii care îşi desfăşoară activitatea în cabinetele medicale prevăzute la art. 1 au obligaţia să acorde serviciile medicale contractate cu casele de asigurări de sănătate pe baza unei programări telefonice sau prin alte mijloace, după caz, efectuată cu cel puţin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită.”
- art. 3 – ”Pentru realizarea programării telefonice a serviciilor medicale, în condiţiile prezentului ordin, cabinetele medicale prevăzute la art. 1 au obligaţia să afişeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot efectua programările.”
- art. 4 – ”Toate programările efectuate în condiţiile prezentului ordin, indiferent de mijloacele prin care au fost realizate, se consemnează, obligatoriu, în evidenţele primare existente la nivelul cabinetului medical.”
- art. 8, alin. (1) – ”Organizarea şi efectuarea controlului furnizării serviciilor medicale în condiţiile prezentului ordin se realizează de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele de asigurări de sănătate, conform prevederilor Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.”