Uniunea Europeană și Marea Britanie au semnat, în data de 30 decembrie 2020, acordul post-Brexit care stabilește relația economică și de cooperare între statele europene și Marea Britanie  și care va fi aplicat provizoriu, începând cu data de 1 ianuarie 2021.

Asistența medicală este inclusă în sfera de aplicare a acordului, iar aranjamentele  privind asigurările de sănătate existente până la 31 decembrie 2020 se vor aplica  în continuare și începând cu 1 ianuarie 2021.

Astfel, un cetățean UE aflat într-un sejur temporar în Regatul Unit (un turist, un student sau o persoană într-o călătorie de afaceri) va continua să beneficieze de asistența medicală necesară în baza Cardului European de Asigurări de Sănătate (CEASS) / European Health Insurance Card (EHIC).

Pentru șederi pe perioade mai lungi, legislația internă a Marii Britanii privind imigrația poate prevedea cerințe suplimentare. În special, Regatul Unit va impune resortisanților țărilor terțe o suprataxă pentru asistență medicală ca și condiție pentru eliberarea unei vize de intrare pentru o perioadă de ședere mai lungă de 6 luni. Această suprataxă va trebui plătită și de cetățenii UE, dar va fi rambursată studenților și persoanelor care rămân asigurate în statul membru (deținătorii de documente portabile S1).

Pensionarii  din UE care se mută în Regatul Unit  vor continua să beneficieze de asistență medicală în statul de reședință, în numele statului care îi plătește pensia, utilizând documentul portabil S1Același lucru este valabil și pentru lucrătorii frontalieri (care lucrează într-un stat, dar locuiesc într-un alt stat). Deși se pot aplica cerințe suplimentare în temeiul legislației interne privind imigrația, acordul garantează că statul în care persoana este asigurată rambursează statului de reședință cheltuielile aferente asistenței medicale, ca și până acum.

Persoanele care doresc să beneficieze, începând cu 1 ianuarie 2021, de tratament programat în Regatul Unit, vor putea solicita documentul portabil S2 instituției competente din statul în care sunt asigurate.

Pentru a veni în sprijinul persoanelor care intră sub incidența reglementărilor determinate de acordul post-Brexit și doresc să se informeze asupra modului în care pot fi accesate în aceste condiții serviciile de asistență medicală, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a creat :

 

Linkuri utile:

Informații referitoare la noul parteneriat UE - Regatul Unit pot fi accesate la urmatorul link: https://ec.europa.eu/info/european-union-and-united-kingdom-forging-new-partnership/brexit-brief_ro

Eventualele întrebări pot fi transmise direct către Centrul de Contact Europe Direct (EDCC), care a consolidat serviciul de contact center pentru cetățeni și alte părți interesate pentru a răspunde la întrebări legate de Brexit (gratuit prin telefon sau prin e-mail în toate cele 24 de limbi ale UE), accesând link-ul: https://europa.eu/european-union/contact_ro