INFORMARE

privind îngrijirile medicale la domiciliu și transportul sanitar neasistat

 

INFORMAȚII GENERALE PRIVIND  ÎNGRIJIRILE MEDICALE LA DOMICILIU

 

Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu se acordă asiguraților pe bază de recomandare, ținând seama de starea de sănătate a acestora.

 

Pot recomanda servicii de îngrijiri medicale la domiciliu: medicii specialiști din ambulatoriu sau din spitale, la externarea asiguraţilor, şi medicii de familie, medici aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate. Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu se recomandă pentru pacienții cu status de performanță ECOG3 (imobilizat 50% la pat sau fotoliu, așadar necesită sprijin pentru îngrijirea de bază : igienă, alimentație, mobilizrare,etc.) sau ECOG4 (complet imobilizat la pat, dependent total de altă persoană pentru îngrijirea de bază).

 

Îngrijiri medicale la domiciliu

Cele mai uzuale servicii de îngrijiri medicale la domiciliu sunt: măsurarea parametrilor fiziologici (temperatură, puls, tensiune arterială etc.), administrarea medicamentelor, manevre terapeutice pentru evitarea complicațiilor vasculare și pulmonare, îngrijirea leziunilor, kinetoterapie.

 

Durata pentru care un asigurat poate beneficia de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu se stabileşte de medicul care a făcut recomandarea, dar nu mai mult de 90 zile de îngrijiri în ultimele 11 luni, acordate în mai multe etape (episoade de îngrijire). Un episod de îngrijire este de maxim 15 zile, respectiv maximum 30 de zile pentru situaţiile justificate medical de către medicul care face recomandarea.

Furnizorii de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu acordă servicii conform unui plan de îngrijiri stabilit în conformitate cu recomandările făcute de către medicul prescriptor, inclusiv sâmbăta, duminica și în timpul sărbătorilor legale. Planul de îngrijiri poate fi modificat numai cu avizul medicului care a emis recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu.

 

Îngrijiri paliative la domiciliu

Îngrijirea paliativă, este o abordare medicală orientată spre îmbunătățirea calității vieții pacienților care se confruntă cu boli care prezintă risc pentru viața. Cu alte cuvinte, îngrijirea paliativă presupune un tratament simptomatic. Includem aici simptomele psihice (depresie, anxietate) cu care se confruntă pacienții și oferă soluții care să presupună confort și prelungirea stării de bine.

Serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu se acordă asiguraților pe bază de recomandare, eliberată de medicii de familie, medicii specialiști din ambulatoriul de specialitate, inclusiv medicii cu atestat de studii complementare în îngrijiri paliative, sau medicii specialiști din spital, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.

 

Durata pentru care un asigurat poate beneficia de servicii de îngrijiri paliative la domiciliu se stabileşte de medicul care a făcut recomandarea, dar nu mai mult de 90 zile de îngrijiri în ultimele 11 luni, acordate în mai multe etape (episoade de îngrijire). Un episod de îngrijire este de maximum 30 de zile.

 

Serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu se acordă conform unui plan de îngrijiri stabilit de către medicul cu atestat în îngrijiri paliative care îşi desfăşoară activitatea la furnizorul de îngrijiri paliative, în funcție de nevoile pacientului. Ritmicitatea acordării serviciilor de îngrijire paliativă la domiciliu se stabileşte pe baza protocolului de monitorizare, în funcţie de nevoile pacientului identificate de echipa de îngrijire paliativă. Planul de îngrijiri poate fi revizuit în funcţie de necesităţile pacientului.

Medicul cu atestat în îngrijiri paliative care îşi desfăşoară activitatea la furnizorul de îngrijiri paliative poate elibera prescripţie medicală electronică pentru medicamente cu și fără contribuţie personală, pentru controlul simptomelor pacientului.

 

Condițiie referitoare la îngrijirile medicale și paliative la domiciliu

Un asigurat poate beneficia de 90 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi de 90 de zile de îngrijiri paliative la domiciliu, în ultimele 11 luni; numărul total de zile de îngrijiri medicale și îngrijiri paliative la domiciliu nu poate fi mai mare de 180 de zile, în ultimele 11 luni.

 

Recomandarea pentru îngrijiri medicale la domiciliu sau îngrijiri paliative la domiciliu se eliberează în 2 exemplare, din care un exemplar rămâne la medic, iar al doilea exemplar va fi înmânat asiguratului, care îl va prezenta în original la casa de asigurări pentru a certifica încadrarea în numărul de zile de îngrijiri de care acesta poate beneficia. Casa de asigurări de sănătate, la momentul prezentării recomandării, va înmâna asiguratului sau reprezentantului legal al acestuia și lista furnizorilor de îngrijiri medicale la domiciliu sau de îngrijiri paliative la domiciliu cu care se află în relaţie contractuală, împreună cu datele de contact ale acestora.

 

Pentru ca asiguratul să beneficieze de îngrijiri la domiciliu gratuite, aceste servicii trebuie să fie acordate de un furnizor aflat în contract cu casa de asigurări de sănătate.

 

ÎNGRIJIRI MEDICALE LA DOMICILIU LA NIVELUL JUDEȚULUI HARGHITA

 

La nivelul județului Harghita pe perioada 01.08.2021-31.12.2021 s-au încheiat 2 contracte cu furnizori pentru îngrijiri medicale la domiciliu .

 

Lista furnizorilor pentru îngrijiri medicale la domiciliu, aflați în relație contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate Harghita, poate fi consultată pe site-ul instituției http://www.casan.ro/cashr/page/lista-furnizori-in-contract-4.html .

 

EVOLUȚIA CHELTUIELILOR

 

 

CHELTUIELI EFECTUATE (mii lei)                                         

Număr populație conf. recensământ 2011

AN 2013

AN 2014

AN 2015

AN 2016

AN 2017

AN 2018

AN 2019

AN 2020

AN 30.09.2021

          310.867

184

263

269

416

488

678

665

1598

1360

 

 

EVOLUȚIA INDICATORILOR FIZICI IN JUDEȚUL HARGHITA

 

Indicatorii fizici reprezintă numărul recomandărilor decontate, respectiv numărul persoanelor care au beneficiat de servicii medicale de îngrijiri la domiciliu.

 

Situațiile în care numărul recomandărilor decontate este superior numărului de persoane, înseamnă faptul că unele persoane beneficiază de mai multe episoade de îngrijiri medicale la domiciliu în decursul unui an.

 

 

AN 2013

AN 2014

AN 2015

AN 2016

AN 2017

AN 2018

AN 2019

AN 2020

AN 30.09.2021

RECOMANDĂRI DECONTATE

377

457

513

650

780

713

689

1342

1087

PERSOANE BENEFICIARE

300

351

386

512

600

546

523

806

744

 

INFORMAȚII GENERALE PRIVIND TRANSPORTUL SANITAR NEASISTAT

 

Persoanele neasigurate pot beneficia de servicii medicale de transport sanitar neasistat precum:

 

Asigurații pot beneficia de următoarele servicii de transport sanitar neasistat, pe lângă serviciile prevăzute în pachetul minimal, fără a se limita la:

 

Transportul sanitar neasistat se realizează cu ambulanțe private, care se află în contract cu casele de asigurări de sănătate, prin intermediul serviciului de urgență 112.

 

Astfel, doar în cazul în care pacientul se regăsește într-una dintre situațiile descrise mai sus, acesta sau aparținătorul poate apela serviciul de urgență 112, iar dispeceratul analizează situația descrisă și decide ce fel de ambulanță să trimită.

 

De asemenea, în cazul în care este necesar transportul pacientului la externarea din spital, serviciul de urgență 112 poate fi apelat atât de pacient sau aparținători, precum și de personalul spitalului.

 

Apelarea serviciului de urgență 112 se face în mod responsabil!

 

TRANSPORTUL SANITAR NEASISTAT LA NIVELUL JUDEȚULUI HARGHITA

 

La nivelul județului Harghita pe perioada 01.08.2021-31.12.2021 s-a încheiat 1 contract cu un furnizor pentru transport sanitar neasistat.

 

Datele de contact al furnizorului pentru transport sanitar neasistat aflat în relație contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate Harghita, poate fi consultată pe site-ul instituției http://www.casan.ro/cashr/page/lista-furnizori-in-contract-9.html.

 

CHELTUIELI MEDII LUNARE ȘI NUMĂR MEDIU DE BENEFICIARI

 

AN 2020

AN 2021

VALOAREA MEDIE PLĂTITĂ/ LUNĂ (lei  )

27.000

29.000

NUMĂR MEDIU DE BENEFICIARI/LUNĂ

98

106

 

 

Director General

Ec. Duda Tihamér Attila