Referitor la folosirea cardului de sanatate pentru raportarea serviciilor efectuate pacientilor va informam:
Prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 248/29.04.2015 s-a modificat alin. (10) si art.3 din capitolul I din Normele tehnice de realizarea a programelor nationale de sanatate curative pentru anii 2015 si 2016, s-a creat baza legala pentru a asigura accesul la servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale a persoanelor asigurate care nu pot prezenta cardul de national de asigurari sociale de sanatate sau din motive tehnice nu pot utiliza acest document.
Pentru a nu ingradi accesul asiguratilor la serviciile medicale, medicamente si dispozitive medicale, va rugam sa aveti in vedere urmatoarele:
- Asiguratii care necesita asistenta medicala nu sunt obligati sa se adreseze furnizorilor de servicii medicale doar pentru activarea cardului. Acest lucru se poate efectua in perioada urmatoare, cu ocazia vizitelor la medic, in caz de necesitate, conform normele statuate prin normle legale in vigoare;
- la prezentarea unui cetatean pentru acordarea de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, furnizorii aflati in contract cu casa de asigurari de sanatate vor solicita acestuia dovada calitatii de asigurat, respectiv unul din documentele:
- cardul national de asigurari sociale de sanatate;
- adeverinta de asigurat cu valabilitate 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuza cardul national din motive religioase sau de constiinta'
- adeverinta inlocuitoare pentru cei carora li se va emite card national duplicat
si vor acorda serviciile prevazute in pachetul de baza sau minimal dupa caz;
- in situatia in care persoana nu poate prezenta cardul (fie ca nu a intrat in posesie fie nu il poate prezenta la furnizor) sau din motive tehnice cardul nu poate fi utilizat se va proceda la verificarea calitatii de asigurat prin intermediul aplicatiei instalate pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html. In cazul in care persoana figureaza neasigurata se vor acorda serviciile din pachetul minimal, iar pacientul va fi indrumat catre casa de asigurari de sanatate pentru a urma procedurile necesare in vederea dobandirii calitatii de asigurat. In cazul in care persoana figureaza asigurata, se vor acorda serviciile prevazute in pachetul de baza;
- pentru persoanele care nu li s-a emis cardul, situatie ce se poate verifica prin intermediul aplicatiei instalate pe situ-l CNAS la adresa de mai sus, se vor acorda serviciile medicale corespunzatoare in baza calitatii de asigurat/neasigurat, dupa caz.
- .casele de asigurari de sanatate, in cadrul contractelor incheiate cu furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, pot negocia introducerea de clauze suplimentare care sa aiba in vedere reglementarile pct.13 din Anexa 47 la Ordinul 388/186/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu obligatiile prevazute in contractele incheiate privind prezentarea si utilizarea cardului, clauza ce isi produce efectele pe perioada de valabilitate a reglementarilor pe baza carora a fost formulata.
In speranta ca toti participantii din sistemul de sanatate inteleg necesitatea si importanta implementarii cardului national de asigurari sociale de sanatate in sistem va solicitam sa respectati intocmai prevederile legale in vigoare si sa asigurati conditii normale de desfasurare a actului medical.