Operator de date cu caracter personal – Notificare ANSPDCP Nr. 48

CNAS și Casele județene de asigurări  se află astăzi în teren pentru a monitoriza modul de utilizare a cardului de sănătate

Furnizorii de servicii medicale și farmaceutice aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate vor primi astăzi suportul echipelor de monitorizare și control ale CNAS și ale caselor județene de asigurări.

Acestea vor desfașura începând de astăzi o ampla acțiune de monitorizare a modului în care este utilizat cardul de sănătate conform reglementărilor legale intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2015.

Furnizorii de servicii medicale și farmaceutice aflați în relație contractuală cu casele de asigurări au fost informați despre modul de acordare a serviciilor medicale, conform acestor reglementări.

Principalul scop al acțiunii de astăzi este de indrumare a asiguraților și a furnizorilor de servicii medicale și farmaceutice.

In urma acțiunilor de astțzi, acolo unde vor fi identificate deficiențe în acordarea serviciilor medicale, acestea vor fi remediate. In cazul în care se vor  constata abateri de la legalitate, vor fi luate măsuri în funcție de gravitatea abaterii.

Cardul de sanatate este un instrument extrem de util pentru noi toti. Din economiile facute prin introducerea obligativitatii decontarii serviciilor doar prin intermediul cardului de sanatate facem inca un pas important in modernizarea sistemului de sanatate din Romania. Toti furnizorii din sistem trebuie sa inteleaga ca este obligatorie decontarea serviciilor cu cardul de sanatate si de asemenea , noi toti, medici si pacienti, trebuie sa folosim acest instrument. Lucram impreuna cu colegii de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate pentru a asigura accesul la card  tuturor asiguratilor si pentru a facilita utilizarea cardului de sanatate.”, a declarat Nicolae Banicioiu, ministrul sanatatii.

In municipiul București, în data de 1 septembrie, 10 echipe  de control  vor monitoriza și vor acorda suport astăzi la peste 30 de furnizori de servicii medicale din capitala: spitale, policlinici, laboratoare, medici de familie. 

De asemenea, echipele corpului de control al caselor judetene de sanatate sunt astăzi în teren.

Casele de asigurări așteaptă sesizări de la asigurați privitoare la eventualele deficiențe intâmpinate la acordarea  serviciilor medicale. Acestea vor fi comunicate echipelor aflate în teren pentru a fi verificate și remediate în cel mai scurt timp.

Consider ca este cel mai eficient mod de a detecta disfuctionalitatile si a le rezolva in timp util. Este un sistem centrat pe pacient, de aceea tinem cont in primul rand de sesizarile pacientilor in cadrul actiunilor demarate astazi”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS

Începând cu data de 1 septembrie 2015, cardul naţional de sănătate devine unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani care au card emis.

Asiguraţii care nu au intrat încă în posesia cardului pot să verifice dacă  li s-a emis acest document prin accesarea  serviciului pus la dispoziţie de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau, se pot adresa caselor de asigurări de sănătate în evidenţa cărora se află pentru verificare şi, după caz pentru eliberarea cardului de sănătate.

 

Asiguraţii cărora până la această data nu li s-a emis cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestuia și fără a fi necesara adeverința de asigurat eliberată de casa de asigurări. Furnizorul de servicii medicale va verifica in aplicația de pe site-ul CNAS calitatea de asigurat și dacă pacientul are sau nu card emis.

Doar în condițiile în care o persoana asigurată figurează în sistem, din diverse motive, ca fiind neasigurată, este necesară prezentarea la furnizor a adeverinței de asigurat eliberată de casa de asigurări la care este inscris.

 

Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate  vor solicita eliberarea unui card duplicat  la casele de asigurări, unde vor depune o cerere şi vor plăti contravaloarea noului card şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii postale, în valoare de 15,5 lei. Până  la primirea noului card de sănătate, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului de sănătate ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

 

Asiguraţii care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere în scris la casa de asigurări în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate cu termen de valabilitate 3 luni. Adeverinţa nu trebuie să rămâna la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.

 

Pentru asiguratii care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat se generează automat din sistem comanda de tipărire şi distribuire a cardului de sănătate. Nu este necesară solicitarea în scris a  asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceaştia vor primi cardul naţional de sănătate prin servicii poştale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.  

Biroul de presă