1. Cetăţenii care provin din state ce nu sunt membre ale Uniunii Europene sau Spațiului Economic European
La prima prezentare la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea obţinerii permisului de ședere în Romania, cetatenii străini (care provin din state ce nu sunt membre ale Uniunii Europene sau Spațiului Economic European) trebuie sa prezinte o asigurare internațională de sănătate sau o asigurare de sănătate incheiata la o fima privata din Romania, prin care să-i fie asigurată asistenâa medicală în caz de urgențe medico-chirurgicale.
După obţinerea permisului de ședere în Romania, cetatenii străini au obligatia de a se asigura în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și de a achita contribuţia la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate (care se colectează de către Ministerul Finanțelor prin ANAF). După efectuarea plăţii la ANAF, cetăţeanul străin se va adresa instituţiei noastre – CAS Cluj și va prezenta documentul care justifică achitarea contribuţiei la fondul de sănătate și permisul de ședere în Romania. În baza acestor documente va fi înregistrat ca persoană asigurată şi va avea dreptul de a beneficia de pachetul de bază de servicii medicale, în aceleași condiții ca și cetăţenii români asigurați.
2. Cetăţenii care provin din state membre ale Uniunii Europene sau Spațiului Economic European (UE/SEE)
La prima prezentare la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea obţinerii Certificatului de înregistrare în ţară, cetăţenii care provin din state membre ale Uniunii Europene sau Spațiului Economic European trebuie să prezinte Cardul european de sănătate, eliberat de autoritatea competentă pe linie de asigurări sociale de sănătate din ţara de unde provin. După obţinerea dreptului de şedere în ţară (a Certificatului de înregistrare) aceşti cetăţeni au obligaţia de a anunţa autoritatea din ţara de domiciliu cu privire la stabilirea reşedinţei pe teritoriul României. În funcţie de legislaţia specifică, autoritatea competentă pe linie de asigurări sociale de sănătate din ţara membră UE sau SEE va decide unde rămâne asigurată persoana respectivă. Astfel:
-
în cazul în care rămâne asigurată în ţara de domiciliu, persoana în cauză beneficiază pe teritoriul României de serviciile medicale acordate în baza Cardului european – urgenţe medicochirurgicale, naştere, boli transmisibile, dializa;
-
în cazul în care persoana în cauză suferă de boli cronice este necesar să solicite formularul S1 din ţara în care este asigurată; dacă la anunţarea autorităţii competente din ţara de domiciliu se hotărăşte că persoana în cauză nu mai este asigurată, în vederea asigurării în România este necesar ca aceasta să se prezinte la CAS Cluj cu documentele care atestă dreptul de reşedinţă în România (Certificat de înregistrare) însotit de Formularului E104 – document eliberat de autoritatea competentă pe linie de asigurări sociale de sănătate din ţara de domiciliu (care nu necesită traducere) sau adeverinţă/certificat (care trebuie traduse); de la CAS Cluj, persoana în cauză primeşte relaţii privind pachetele de servicii de care beneficiază în România.