Conform prevederilor legislației referitoare la sistemul naţional privind factura electronică[1], intrate în vigoare la începutul acestui an, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA – au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu instituţiile publice.

Această prevedere se aplică și furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive aflate în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate, pentru facturile emise în baza acestor relații contractuale.

Pentru utilizarea și accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul Privat Virtual (SPV). Informațiile referitoare la înregistrarea în SPV sunt disponibile pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), linkul direct fiind: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv .

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise în sistemul RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România. De la 1 aprilie 2024, nerespectarea acestui termen se va sancționa cu amendă.

Într-o a doua etapă, începând cu data de 1 iulie 2024, transmiterea facturilor electronice de la emitenți către destinatari se va face obligatoriu prin intermediul sistemului RO e-Factura.

Casele de asigurări de sănătate nu vor accepta la plată facturile netransmise prin intermediul sistemului menționat. Totodată, atenționăm furnizorii că netransmiterea de către emitent a facturii în sistemul RO e-Factura, precum și primirea și înregistrarea de către destinatar a unei facturi netransmise prin acest sistem, în relațiile dintre ei sau cu alți operatori economici constituie contravenție și se sancționează cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii.

Accesul la aplicația de generare a facturii în format XML, pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor, nu necesită autentificare, aceasta putând fi astfel utilizată la scară largă. Aplicația menționată se găsește pe portalul Ministerului Finanțelor, linkul direct fiind: https://mfinante.gov.ro/ro/web/efactura/aplicatii-web-ro-efactura .

În situaţia în care sistemul RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere a facturii se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.

Pe perioada în care sistemul RO e-Factura nu este funcțional, emitentul facturii aplică în mod corespunzător prevederile art. 319 din Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiția transmiterii ulterioare în sistem a facturilor electronice emise.

Perioadele de nefuncţionare a sistemului RO e-Factura vor fi publicate pe paginile de Internet ale ANAF şi Ministerului Finanţelor.

Informații detaliate pe această temă se pot afla accesând Ghidul privind utilizarea sistemului naţional de facturare electronică RO e-factura de pe site-ul Ministerului Finanțelor, linkul direct către acest document fiind: https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/ghidE-FACTURA.pdf .

 

 Biroul de presă

 

[1] Ordonanţa de Urgenţă  nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e – Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, cu modificările și completările ulterioare.