COMUNICAT

Accesul la servicii medicale

pentru refugiații din Ucraina

 

 

În contextul actual privind conflictul dintre Rusia și Ucraina, având drept consecințe un val de persoane din Ucraina care intră în Romania, pentru clarificarea aspectelor legate de posibilitatile privind accesul acestora în asistența medicală pe teritoriul Romaniei, facem următoarele precizări :

Convenția reglementează relațiile dintre România și Ucraina, România și Federația Rusă, precum și în relația România și Republica Armenia, în calitate de state succesoare ale URSS și se aplică cu prioritate față de eventuale dispoziții contrare ale legii romane .

Astfel, cetățenilor ucraineni care intră pe teritoriul României în condiții legale, li se acordă asistență și îngrijire medicală, în condițiile prevăzute pentru cetățenii proprii (români) (art. 8 pct. 1 din Convenție).

Toate cheltuielile legate de acordarea asistenței medicale în acest caz, se acordă de către partea română și nu se decontează între cele două state, respectiv România – Ucrainia (art. 9 din Convenție). Convenția este disponibilă pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate,

                                                                                            

Astfel, pentru cetățenii străini și apatrizii aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră pe teritoriul Romaniei și care nu solicită o forma de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în Romania, cu modificările și completările ulterioare, se fac aplicabile dispozițiile art. 1 alin (4) din OUG nr. 15/2022 , potrivit cărora aceștia beneficiază de aceleași servicii medicale ca asigurații români, fără plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale și serviciile cuprinse în programele naționale de sănătate curative.

Conform art.17 alin (3) din același act normativ, fondurile bănești necesare pentru asigurarea drepturilor prevăzute la alin (1) lit. m) și n) se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.                                                                            

                                                                                       

Coroborând prevederile actelor normative mai sus menționate și ținând cont de principiul aplicării imediate a legii civile noi, instituit prin dispozițiile art. 6 alin (5) și (6) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, cu modificările și completările ulterioare, se desprind următoarele situații juridice:

 

ATENTIE !

DOCUMENTUL care se prezintă la furnizorii de servicii medicale, materiale sanitare, medicamente și dispozitive medicale și pe baza căruia se acordă asistență medicală ESTE DOCUMENTUL DE TRECERE A FRONTIEREI DE STAT, VALABIL, ACCEPTAT DE STATUL ROMAN, cuprins în Lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul român, prevazută în Anexa din Ordinul ministrului afacerilor externe nr 1124/2015 privind lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul roman, cu modificările și completările ulterioare, din care să rezulte că persoana se îincadrează în categoria cetățenilor ucrainieni sau, după caz, a cetățenilor străini sau apatrizi care provin din zona conflictului armat din Ucraina . O copie a documentului se păstreaza la furnizor.

Furnizorii de servicii medicale ÎNTOCMESC EVIDENȚE DISTINCTE pentru serviciile medicale, materialele sanitare, medicamentele, dispozitivele medicale  acordate persoanelor beneficiare ale OUG nr. 15/2022.