Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) este instituţie publică, autonomă, de interes naţional, cu personalitate juridică, al cărei principal obiect de activitate îl
reprezintă asigurarea funcţionării unitare şi coordonate a sistemului asigurărilor sociale de sănătate din România.
De-a lungul timpului, CNAS a avut un rol important în procesul de transparentizare şi eficientizare a banilor publici care se cheltuiesc în sistem.
Misiunea CNAS
CNAS are misiunea de a realiza un sistem de asigurări sociale de sănătate modern şi eficient, pus permanent în slujba interesului public şi a asiguratului, care are rolul de a îmbunătăţi starea de sănătate a populaţiei.
CNAS funcţionează pe baza Statutului propriu şi are următoarele obligaţii:
• să asigure logistica funcţionării unitare şi coordonate a sistemului asigurărilor sociale de sănătate;
• să urmărească colectarea şi folosirea cu eficienţă a fondului;
• să folosească mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor pe care îi reprezintă;
• să acopere nevoile de servicii de sănătate ale persoanelor, în limita fondurilor disponibile.
CNAS are în subordine casele judeţene de asigurări de sănătate, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti.
Viziunea CNAS:
Construind un sistem de asigurări performant, eficient şi transparent, va crește gradul de satisfacţie şi de încredere al asiguraţilor.
Obiective:
Realizarea şi menţinerea unui sistem de asigurări sociale de sănătate în care sunt respectate drepturile şi nevoile asiguraţilor.
Obiective generale:
• să protejeze asiguraţii faţă de costurile serviciilor medicale în caz de boală sau accident;
• să asigure protecţia asiguraţilor în mod universal, echitabil şi nediscriminatoriu îin condiţiile utilizării eficiente a Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate.
Obiective specifice:
• Asigurarea accesului la servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale;
• Asigurarea protecţiei în mod echitabil şi nediscriminatoriu, în condiţiile utilizării eficiente a Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
• Creşterea gradului de satisfacţie a asiguraţilor faţă de calitatea serviciilor.
• Creşterea gradului de informare a asiguraţilor