Casa de Asigurări de Sănătate Tulcea ( CAS Tulcea ) este instituţie publică, de interes local, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, organizată în baza Legii nr. 95 / 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, având rolul de a aplica politica şi strategia generală a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în raza de competenţă. A luat fiinţă în data de 01.01.1999, instituţia funcţionând în sediul propriu situat în municipiul Tulcea str.Isaccei nr. 6.
Casa de Asigurări de Sănătate Tulcea reprezintă interesele persoanelor în număr de 219.115 total persoane beneficiare ale pachetelor de servicii înscrise pe listele medicilor de familie( din care în mediul urban 122.090 persoane şi în mediul rural 97.025 persoane) la data de 30.06.2014, la o populaţie a judeţului de 240.571 locuitori, cu un grad de urbanizare de 48,09%( conform datelor INS, iunie 2013).
MISIUNEA CASEI DE ASIGURARI DE SANATATE TULCEA
Casa de Asigurări de Sănătate Tulcea este institutie publică autonomă de interes local, cu personalitate juridică, cu buget propriu, în subordinea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care gestionează Fondul naţional unic al asigurărilor sociale de sănătate, cu respectarea normelor elaborate de Casa Natională de Asigurări de Sănătate, asigurând funcţionarea sistemului de asigurări de sănătate la nivel judeţean.
Sistemul asigurărilor sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii şi promovarii populatiei care ofera un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sănătăţii, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale.
Obiectivele majore ale CAS Tulcea pot fi defalcate în două mari direcţii principale:
- dimensiunea economică financiară şi utilizarea eficientă a bugetului alocat CAS Tulcea pentru anul 2014.
- dimensiunea medicală, privind creşterea calităţii serviciilor de sănătate şi asigurarea necesarului de servicii medicale pentru populaţia judeţului Tulcea.
Realizarea tuturor activităţilor, operaţiunilor legate de aceste două domenii, se reflectă în mod direct asupra nivelului de realizare a indicatorilor de performanţă, asumaţi prin planul de management.
În acest context, pentru realizarea obiectivelor asumate prin Planul de management, misiunea managementului CAS Tulcea se axează pe aspecte legate de:
- Negocierea şi încheierea contractelor de furnizare de servicii medicale şi medicamente, în conformitate cu Politica de contractare stabilită şi avizată de Consiliul de administraţie al CAS Tulcea.
- Asigurarea respectării legislaţiei în domeniu, atât de către serviciile de specialitate din instituţie, cât şi de furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu CAS Tulcea.
- Asigurarea, urmărirea şi controlul sumelor aprobate pentru derularea programelor de sănătate din judeţul Tulcea.
- Implicarea activă a managementului în respectarea indicatorilor de calitate impuşi la contractarea serviciilor medicale, ca o garanţie în împlinirea nevoilor asiguraţilor.
- Crearea unei imagini pozitive a sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local, ştiută fiind şi atenţia sporită pe care o acordă mass - media acestui segment.
- Colaborarea cu alte instituţii implicate în sistem, cu privire la determinarea promptă, corectă şi actualizată a cererii şi a ofertei de servicii medicale şi farmaceutice.
- Implementarea unui sistem de funcţionare partenerial cu toţi cei implicaţi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.
Pentru îndeplinirea misiunii sale, CAS Tulcea desfăşoară următoarele activităţi:
- promovarea, în colaborare cu celelalte institutii competente, de măsuri pentru asigurarea şi protejarea drepturilor asiguraţilor privind acordarea serviciilor de îngrijiri de sănătate;
- furnizarea unui pachet de servicii medicale de bază, în mod echitabil şi nediscriminatoriu, oricărui asigurat;
- negocierea, contractarea şi decontarea serviciile medicale contractate pentru asiguraţii noştri;
- monitorizarea numărului, calităţii şi nivelului tarifelor serviciilor medicale furnizate;
- controlul aplicării şi respectării reglementărilor privind domeniul asigurărilor de sănătate, de către furnizorii de servicii medicale;
- promovarea acţiunilor de informare şi conştientizare privind drepturile şi obligaţiile asiguraţilor;
- mentinerea unei legături permanente cu asiguraţii nostri si furnizorii de servicii de sănătate;
- înregistrarea, menţinerea şi actualizarea datele privind asiguraţii proprii;
- furnizarea gratuită de informaţii, consultanţă şi asistenţă în domeniul asigurărilor sociale de sănătate şi a serviciilor medicale, persoanelor asigurate, furnizorilor de servicii medicale şi angajatorilor;
Relaţiile ce se stabilesc între asiguraţi şi CAS Tulcea au la bază următoarele principii:
- alegerea liberă de către asiguraţi a casei de asigurări;
- solidaritatea şi subsidiaritatea în constituirea şi utilizarea fondurilor;
- participarea obligatorie la plata contribuţiei pentru formarea FNUASS;acordarea unui pachet de servicii medicale de bază, în mod echitabil şi nediscriminatoriu,în condiţiile legii;
- transparenţa activităţii sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local;
- confidenţialitatea datelor, în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;
- drepturile şi obligaţiile asiguraţilor sunt stabilite prin lege;
- fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o dată pe an, prin Casa de Asigurări de Sănătate Tulcea, asupra serviciilor de care beneficiează, nivelului de contribuţie personală şi modalităţii de plată, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.
Casa de Asigurări de Sănătate TULCEA îşi dedică întreaga activitate în slujba asiguraţilor săi ale căror contribuţii le gestionează cu maximă responsabilitate, conform normelor în vigoare şi reprezintă asiguraţii în relaţia cu furnizorii de servicii medicale.
Casa de Asigurări de Sănătate TULCEA este o instituţie deschisă pentru a colabora pe termen lung cu toţi factorii implicaţi activ în domeniul sănătăţii pentru promovarea calităţii la costuri minime.
Casa de Asigurări de Sănătate TULCEA colecteaza contributiile persoanelor fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se realizează de catre Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumita în continuare ANAF, şi gestioneaza bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sanatate aprobat, cu respectarea prevederilor legii, asigurand functionarea sistemului de asigurări sociale de sanatate la nivel local.
Casa de Asigurări de Sănătate TULCEA functioneaza pe baza unui statut cadru aprobat prin Ordin al presedintelui CNAS şi are urmatoarele atributii:
- administrează împreună cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Fondul National Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;
- controlează respectarea dreptului asiguraţilor la servicii medicale, medicamente şi materiale sanitare în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
- să furnizeze gratuit informaţii, consultanţă, asistenţă în problemele asigurărilor sociale de sănătate şi ale serviciilor medicale persoanelor asigurate, angajatorilor şi furnizorilor de servicii medicale;
- participă la evaluarea medicilor şi a personalului sanitar care poate fi admis să lucreze în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
- negociază, contractează şi să decontează servicii medicale furnizorilor de servicii medicale în condiţiile contractului-cadru în limita condiţiilor prevăzute de contractul-cadru şi normele metodologice de aplicare a acestuia;
- decontează furnizorilor de servicii medicale, de servicii farmaceutice şi de dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau funcţionale ori corectării unor deficienţe fizice, contravaloarea serviciilor contractate şi prestate asiguraţilor, pe baza formularelor de raportare, stabilite prin ordin al Preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- administrează bugetele proprii;
- înregistrează, actualizează şi raportează datele referitoare la asiguraţi către CNAS;
- administrează bunurile casei de asigurări, conform prevederilor legale
- monitorizează numărul serviciilor medicale furnizate şi nivelul tarifelor acestora;
- organizează licitaţii în vederea contractării unor servicii din pachetul de servicii, pe baza prevederilor contractului-cadru;
- efectuează sondaje în vederea evaluării gradului de satisfacere a asiguraţilor şi de evaluare a interesului manifestat de către aceştia faţă de calitatea serviciilor medicale;
- asigură confidenţialitatea datelor conform actelor normative în vigoare;
- alte atribuţii prevăzute de acte normative în domeniul sănătăţii.